‘Een van onze grootste vijanden is hoe we op dingen reageren’

Voor werkgevers

Zorgen voor elkaar. Is dat niet waar het in deze snelle, hectische en soms wat onaardige maatschappij om draait? En als werkgever wil je goed zorgen voor je medewerkers. Omdat je je verantwoordelijk voelt. En bovendien: zonder personeel geen bedrijf. Dus wil je een gezonde, sociaal veilige werkomgeving creëren. Zonder pesterijen, discriminatie, intimidatie of andere ongewenste omgangsvormen*. Waarin medewerkers zich prettig voelen, tot hun recht komen en het beste halen uit zichzelf. Goed zorgen voor je medewerkers is een win-winsituatie.

Wettelijke verplichtingen

Er ligt een wetsvoorstel dat alle organisaties verplicht een vertrouwenspersoon aan te stellen. Straks heeft dus iedere medewerker recht op toegang tot een vertrouwenspersoon. Nu al verplicht de Arbowet werkgevers tot beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Denk aan stress door te hoge werkdruk, maar ook door ongewenste omgangsvormen. In dat kader controleert de Nederlandse Arbeidsinspectie van SZW op de aanwezigheid van een vakbekwame, goed opgeleide, onafhankelijke, laagdrempelige vertrouwenspersoon. Is die er niet, dan voldoet een werkgever volgens de inspectie niet aan de verplichtingen uit de Arbowet en aan goed werkgeverschap.

Met elkaar naar een oplossing

1 op de 5 werkenden zegt weleens te maken te hebben met ongewenst gedrag op het werk. Bij een derde van die groep gaat het om intimidatie of pesten. Als werkgever kun je niet altijd alles voorkomen. Maar als er een vervelende situatie ontstaat, kun je er wel iets aan doen: met elkaar werken aan een zo goed mogelijke oplossing. Ook om verdere langdurige problemen te voorkomen, zoals onnodig verloop of langdurig (ziekte)verzuim: werkgerelateerde psychische klachten zorgen voor 64% van de 6 miljard euro aan werkgerelateerde verzuimkosten in Nederland. Een vertrouwenspersoon helpt je daarbij. Bij een vertrouwenspersoon kan een medewerker zijn verhaal kwijt, in een neutrale omgeving. En krijgt hij handvatten om de situatie op te lossen. Eventueel samen met jou, samen met een leidinggevende en samen met de vertrouwenspersoon, maar de oplossing heeft hij altijd in eigen hand.

Om een conflict of interest te voorkomen is het advies de functie van vertrouwenspersoon niet te combineren met een HRM-, OR-, of hoogste managementfunctie of met een lidmaatschap van de klachtencommissie.  Als externe vertrouwenspersoon ben ik er zowel in het belang van de organisatie als van de medewerkers. Neutraal en onafhankelijk.

Meer weten?

Ik vertel je er graag meer over in een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Bel of mail me, dan maak ik graag een afspraak. Meer informatie vind je ook in de FAQ en in de Rijksoverheidsbrochure over vertrouwenspersonen en het vertrouwenswerk binnen een organisatie. Voor een mooie toekomst voor jouw bedrijf en blije gemotiveerde, mensen op de werkvloer!

Download de folder

* Definitie van ongewenste omgangsvormen: ‘Gedrag dat als grensoverschrijdend of kwetsend wordt ervaren en tot doel of gevolg heeft dat een medewerker zich niet langer veilig voelt op de werkplek.’

Klik hier